Facebook

Kino i moda

2021-07-17 6:19:12

Kinematografia, która narodziła się pod koniec XIX wieku, początkowo traktowana była jako rozrywka dla zwykłych ludzi, obok karuzeli i strzelania na strzelnicy. Ale już w latach dwudziestych ubiegłego wieku przekształciła się w nową formę sztuki


Amerykańskie kino bardzo szybko stało się branżą i podbiło ekrany całego świata, a jednocześnie zaczęło promować swoje ideały piękna i estetyki. Powstał również instytut gwiazd filmowych, które zaczęły znajdować naśladowców wśród milionów widzów. Jednocześnie niemym filmom zawdzięczamy upowszechnienie się w naszym codziennym życiu kosmetyków dekoracyjnych.

Kostium i kosmetyki

Brak dźwięku zmusił aktorów na ekranie do wyolbrzymiania mimiki, podkreślania jej mocnym teatralnym makijażem. To właśnie w Hollywood Max Factor, emigrant z Rosji, rozpoczął produkcję kosmetyków dekoracyjnych do filmowania. Rola kina w tworzeniu nowych obrazów i nowych standardów piękna była szczególnie wyraźna w latach 20-30 ubiegłego wieku. Kostium staje się niezbędnym elementem tworzenia obrazu na ekranie. Musi on charakteryzować bohatera, opowiadać jego historię, wskazywać na przynależność do określonej klasy, wskazywać kondycję finansową, wiek, temperament – jednym słowem wizualnie przekazywać wszystko, co jest napisane w scenariuszu. Kostium na ekranie przestał być tylko sukienką, ale zyskał ważniejszą rolę, stał się środkiem przekazu.

Moda w studiu filmowym

Na początku aktorzy i aktorki tworzyli własne garderoby do swoich ról, zamawiając kostiumy u krawców, u których ubierali się na co dzień. Na przykład słynny obraz kloszarda urodził się Charliemu Chaplinowi całkiem przypadkowo: w magazynie studia filmowego znaleźli spodnie, które okazały się bardzo szerokie, dodali wąską kurtkę i duże buty. Chaplin spojrzał na siebie w lustrze i niespodziewanie odnalazł charakterystyczny styl dla postaci, którą miał zagrać. Niema gwiazda filmowa Lillian Gish w filmie Narodziny narodu grała w kostiumach wykonanych w domu przez jej matkę.

Ale już od lat 20 XX wieku producenci filmowi zdawali sobie sprawę z konieczności profesjonalnego podejścia do kostiumów, a każde studio filmowe miało dział garderoby z projektantami, krojczymi, krawcami i modystkami. Tutaj zaczęli tworzyć popularne w tym czasie kobiece wizerunki naiwnej dziewczyny i śmiertelnie wyemancypowanej kobiety. Ich fryzury, makijaż, sukienki były masowo kopiowane przez Amerykanki. Hollywood przekształciło się w trendsettera, a wiele amerykańskich domów towarowych zaczęło otwierać tzw. działy kinowe, w których można było kupić kopie sukienek popularnych bohaterek filmowych, w przystępnych cenach.

Filmowe kreacje

Narodziła się cała sieć sklepów Cinema Fashion, licząca około 1400 placówek w całym kraju. Pojawiły się wyspecjalizowane sklepy Hollywood Fashion, Cinema Shop. Sklepy te kupiły licencję na reprodukcję modeli noszonych przez Marlene Dietrich, Joan Crawford, Gretę Garbo i wypuściły je do sprzedaży w momencie premiery filmu. Stanowiło to dodatkową reklamę dla aktorek i znacznie przyczyniło się do wzrostu ich popularności.

Moda i kino zawsze były ze sobą ściśle powiązane. Projektanci często czerpią inspirację z klasycznych obrazów kinowych, a filmowcy szukają autorów, którzy mogą pomóc w ujawnieniu charakteru ich postaci poprzez ubiór.

15 NAJLEPSZYCH FILMÓW O MODZIE:

1. Pret-a-Porter (1994)
2. McQueen (2018)
3. Bill Cunningham New York (2010)
4. Pierwszy poniedziałek w maju (The First Monday in May, 2016)
5. Sex w wielkim mieści (Sex and the City, 2008)
6. Ocean’s 8 (2018)
7. Wrześniowy numer (The September Issue, 2009)
8. Coco Chanel (Coco avant Chanel, 2009)
9. Diabeł ubiera się u Prady (The Devil Wears Prada, 2006)
10. Iris (2014)
11. Plotkara (Gossip Girl, 2007-2012)
12. Szefowa (Girlboss, 2017)
13. Zoolander (2001)
14. Yves Saint Laurent (2014)
15. Nić widmo (Phantom Thread, 2017).

Konstantin Miro stylista i projektant mody
prowadzi autorską Pracownię & Showroom

Moda na Prostej
ul. Prosta 2,
05-110 Jabłonna,
FB.com/NaProstejPL
Napisz do mnie:
kon.miro@gmail.com

Comments

comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *